Reklama
  • Wtorek, 5 lipca 2016 (13:05)

    Jadłospis dla alergika

Objawy alergii wziewnej złagodzi dobrze dobrana dieta.

Wiosna kojarzy ci się z katarem, podrażnionym gardłem czy załzawionymi oczami. Nie bez powodu alergię uznaje się za epidemię XXI wieku. Daje się we znaki wszystkim – dzieciom i dorosłym, mieszkańcom dużych miast i wiosek. Alergia to po prostu nieprawidłowa reakcja organizmu wywołana przez alergeny.

To wyjątkowo agresywne substancje, które po dostaniu się do organizmu wchodzą w reakcje z przeciwciałami. Te zaś, niczym dobrze wyszkolona armia, próbują pozbyć się intruzów. Łączą się z nimi i wtedy rozpoczyna się ostra walka, która prowadzi do uszkodzenia błon komórkowych. Powoduje to wytwarzanie histaminy – substancji wywołującej stany zapalne.

Reklama

Dlatego alergikom (zwłaszcza przy alergii wziewnej) dokucza katar sienny, któremu towarzyszą też: ból głowy, trudności ze snem, problemy z koncentracją, rozdrażnienie i zmęczenie. Przyjmowanie leków i sterydów łagodzi objawy, nie likwidując ich całkowicie. Nowe badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych pokazały, że jednym ze sposobów na ten rodzaj alergii może być właściwa indywidualna dieta:

Trzeba unikać produktów wywołujących alergię pokarmową, są to np.: orzeszki ziemne, orzechy, jaja, owoce morza, krowie mleko; źle tolerowane są także niektóre warzywa i owoce, np. seler, pomidory, brzoskwinie; tłuszcze zwierzęce zastąp olejem rzepakowym lub lnianym; niewskazane jest także czerwone mięso; wieprzowina, wołowina, cielęcina oraz picie alkoholu.

Podstawą menu powinny być warzywa i owoce oraz ryby morskie, migdały, orzechy nerkowca i otręby pszenne (o ile nie wywołują objawów uczulenia i są dobrze tolerowane przez chorego). Włącz do diety produkty rzadko uczulające, które poz walają uniknąć stanów zapalnych w organizmie.

Do datkowo rozszerzają drogi pokarmowe, przynosząc ulgę alergikom. Są to: mięso królika – najmniej alergizujący gatunek mięsa (podobnie jak jagnięcina oraz mięso indyka).

Komosa i nasiona amarantusa nie zawierają glutenu, z powodzeniem zastąpią ryż i kasze. Zaś anyż, chrzan i gorczyca działają jak naturalne leki obkurczające błonę śluzową.

Pamiętaj, by nowe składniki diety ostrożnie wprowadzać do jadłospisu osoby uczulonej.

1. Nasiona amarantusa nie zawierają glutenu (ale w opakowaniu mogą być śladowe jego ilości), działają przeciwzapalne, są źródłem magnezu, potasu i wapnia, które wzmacniają organizm przy alergii.

2. Kukurydza i pieczywo kukurydziane. Nie zawierają glutenu, są lekkostrawne.

3. Jabłka. Dostarczą bioflawonoidów, które mogą przynieść ulgę w alergii. Trzeba na nie uważać przy alergii na pyłki traw, brzozy, olchy, leszczyny i chwastów.

4. Ziemniaki są źródłem wit. C, która łagodzi stany zapalne i obniża poziom histaminy. Aby zachować jak najwięcej wit. C, wrzuć je do wrzątku. Niszczymy wówczas enzym (askorbinazę) rozkładający wit. C. Gotowane osłabiają aktywność alergenów.

5. Mięso królika dostarcza sporo białka potrzebnego do wzrostu i rozwoju organizmu oraz rege neracji organizmu. Najlepsze jest mięso duszone lub gotowane.

7. Komosa dostarczy magnezu, a osoby z niedoborem tego minerału znacznie gorzej znoszą atak alergenów. Jest alternatywą dla ryżu i kaszy. Wypłucz komosę, namocz, a potem gotuj jak ryż.

Świat & Ludzie
Więcej na temat:to | komosa | xx | wiosna | jadłospis | pami | jad | Jad | dieta

Zobacz również

  • Niektóre osoby zaczynają kichać, gdy… przesuwają zasłony albo podlewają kwiaty w doniczkach. Takie uczulenia szczególnie teraz dają o sobie znać. więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.