Reklama
  • Środa, 23 grudnia 2015 (13:05)

    Popularne leki a uczulenie

Słyszałam od koleżanek, że podobno antybiotyki i paracetamol mogą wywoływać u dzieci alergie. Czy to rzeczywiście prawda?

Reklama

Nie ma prostej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Wiadomo, że alergia stanowi narastający problem. Znacznie częściej występuje w bogatych, cywilizowanych krajach, w dużych miastach i obszarach silnie uprzemysłowionych. Przyczyny jej wzrostu są różnorodne i niejednoznaczne.

Z jednej strony obwinia się światowy postęp cywilizacyjny, połączony z degradacją środowiska naturalnego i zanieczyszczeniem żywności. Z drugiej strony uważa się też, że alergii sprzyjają zbyt higieniczne warunki życia, zmniejszenie zakażeń, powszechna antybiotykoterapia, a także szczepienia ochronne.

Jest to tzw. higieniczna teoria alergii, zgodnie z którą przesadna czystość i ograniczenie kontaktu z zarazkami zaburzają prawidłową czynność układu immunologicznego, a przez to zwiększają liczbę uczulonych dzieci.

Można więc powiedzieć, że częste stosowanie antybiotyków i paracetamolu w celu szybkiego opanowania każdej, nawet drobnej, wirusowej infekcji, może sprzyjać powstawaniu alergii.

Również same leki (zwłaszcza antybiotyki) mogą wywoływać reakcje uczuleniowe. Stąd tak trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie: czy antybiotyki oraz paracetamol mają bezpośredni wpływ na uczulenia u dzieci.

Tym bardziej, że choroby alergiczne są wywoływane nie tylko przez czynniki środowiskowe, ale przede wszystkim genetyczne.

Więcej na temat:leki a uczulenie | Nie | leki | uczulenie

Zobacz również

  • Moja żona twierdzi, że co czwarty z nas cierpi dziś na alergiczne zapalenie śluzówki nosa, a co drugi alergik uczulony jest na roztocza. Chce, bym kupił jej specjalny od kurzacz. Ale to drogi... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.